Problema renunţării la pachetele turistice achiziţionate pentru anul acesta cauzează mari probleme, atât călătorilor, cât şi agenţiilor de turism. Multe persoane au optat însă pentru varianta reprogramării concediilor sau vouchere.
Cu toate acestea, o parte dintre clienţii agenţiilor de turism nu doresc să opteze pentru niciuna dintre variantele de mai sus, ci doresc anularea pachetului de servicii şi restituirea sumelor achitate cu titlu de avans.
Dacă vă aflaţi într-o astfel de situaţie, iată câteva informaţii utile pe care trebuie să le cunoaşteţi.
ANULAREA PACHETULUI DE SERVICII
Dacă ați rezervat sau achiziționat un pachet de servicii de călătorie (spre exemplu, transport şi cazare), a cărui executare nu a început încă, aveți posibilitatea să anulați călătoria fără penalități, în anumite condiții.
Conform art. 13, alin (3) din OG nr. 2/2018, acest lucru este posibil doar în cazul “unor circumstanțe inevitabile și extraordinare care se produc la locul de destinație sau în vecinătatea imediată a acestuia.” Aceste circumstanţe trebuie să afecteze în mod semnificativ executarea pachetului sau transportul pasagerilor la destinație.
Spre exemplu, atunci când ne aflăm în imposibilitatea de a beneficia de transport și cazare din pricina restricțiilor, limitărilor sau supendărilor impuse de autorități.
Atenţie! În această situație, aveți dreptul de a obține o rambursare completă a oricarei plăți.
Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Generală Turism a stabilit următoarele: în contextul pandemiei provocate de noul coronavirus, putem vorbi despre ”circumstanțe inevitabile și extraordinare”, ceea ce înseamnă că puteţi primi înapoi toate sumele achitate în avans pentru pachetul turistic care urma să se desfășoare în următoarea perioadă.
Sintagma „circumstanțe inevitabile și extraordinare” este definită la art. 3 pct. 3 din OG nr. 2/2018, după cum urmează: “o situaţie care nu poate fi controlată de partea care invocă o astfel de situaţie şi ale cărei consecinţe nu ar fi putut fi prevăzute şi evitate chiar dacă s-ar fi luat toate măsurile rezonabile”.
Astfel, dacă doriți să solicitați anularea călătoriei și restituirea sumelor achitate, vă recomandăm să faceți o cerere în scris către operatorul economic.
Totuşi, este important de ştiut că în situaţia în care la locul de destinație nu se produc „circumstanțe inevitabile și extraordinare” care să afecteze în mod grav executarea pachetului de servicii de călătorie, în continuare aveți dreptul legal de a vă retrage din contractele încheiate cu agențiile de turism. Însă, în această situaţie va trebui să plătiți penalități de încetare calculate conform clauzelor contractuale, în funcție de momentul anulării.
DISPOZIŢIILE LEGALE APLICABILE
În consecinţă, potrivit art. 13 alin. (1) din OG nr. 2/2018: “Călătorul poate înceta contractul privind pachetul de servicii de călătorie în orice moment înainte de începerea executării pachetului. În cazul în care călătorul încetează contractul privind pachetul de servicii de călătorie, acesta poate fi obligat să plătească agenției de turism organizatoare o penalitate de încetare adecvată și justificabilă.”
Art. 13 alin. (2) din OG nr. 2/2018: “În contractul privind pachetul de servicii de călătorie pot fi prevăzute penalități de încetare standardizate rezonabile, în funcție de momentul încetării contractului înainte de începerea executării pachetului, precum și de economiile de costuri și de veniturile prevăzute, generate de executarea alternativă a serviciilor de călătorie. În absența unor penalități de încetare standardizate, valoarea penalității de încetare corespunde prețului pachetului, din care se scad economiile de costuri și veniturile generate de executarea alternativă a serviciilor de călătorie. La cererea călătorului, agenția de turism organizatoare prezintă o justificare pentru cuantumul penalităților de încetare.”
Atenţie!
Dacă nu aţi fost informat despre comisioanele, tarifele, penalităţile de încetare sau alte costuri suplimentare practicate de agenţia de turism, atunci când aţi încheiat contractul de achiziţie a unui pachet de servicii de călătorie, NU VEŢI SUPORTA ACESTE COSTURI.
Ce trebuie să fac dacă agenţia de turism nu doreşte să-mi restituie sumele plătite cu titlu de avans?
Pentru a primi consultanţă juridică GRATUITĂ, persoanele sunt rugate să transmită aspectele semnalate pe adresa de e-mail: avocatpascaru@gmail.com.
De asemenea, vă puteţi adresa cu o sesizare şi către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor: aici.
Buna ziua
Am rezervta pentru finalul lunii octombrie la o pensiune servicii de cazare si acces servicii SPA, care au fost achitate cu tichete de vacanta. Astazi, cu doua saptamani inainte de inceperea sejurului, ne-au anuntat ca nu mai pot sa ne ofere serviciile de SPA si daca dorim sa reprogramam sejurul. Din motive personale nu avem posibilitatea de a reprograma si am solicitat restituirea sumei achitate in avans, dar ne-au spus ca nu se pot restitui pentru ca au fost achitate cu tichete de vacanta. Nu am gasit nicaieri vreo mentiune asupra acestui aspect si va rog sa imi spuneti care sunt modalitatile de a recupera suma achitata in avans. Mentionez ca nu a fost incheiat contract de prestari servicii in care sa fie stipulate conditiile de acordare a serviciilor si eventuale penalitati, am primit doar bon fiscal pe care este trecut „cazare”.
Multumesc
Mihai Ciocan